Έμπειρος κειμενογράφος: Job description
Τα «καθήκοντα» ενός κειμενογράφου, στη δική μου οπτική, είναι αλληλένδετα με την εμπειρία, αντίληψη, τις ικανότητες και το συνολικό ταλέντο του. Όχι μόνο στη γραφή! Κι είναι σημαντικό αυτό. Όταν πρωτοξεκινούσα –και δεν είναι κακό να παραδέχεται ένας κειμενογράφος την απειρία του, στις αρχές-, θυμάμαι πόσο διακαώς επιθυμούσα να καλύψω όλο το φάσμα της ιστοσελίδας, να σκαρφιστώ πράγματα για να αποδείξω στον πελάτη ότι «το έχω». Η αλήθεια είναι όμως ότι κι εγώ ψαχνόμουν. Λειτουργούσα με το ένστικτο, με δημοσιογραφικό επαγγελματισμό και πειθαρχία, αλλά όχι με προγραμματισμό, πείρα ή έχοντας συνολική εικόνα. Για μένα λοιπόν, σήμερα, το job description ενός έμπειρου αυστηρά κειμενογράφου, είναι και τα κείμενα αλλά όχι μονάχα αυτά. Και ένας άπειρος κειμενογράφος, εάν του ζητηθεί ακριβώς αυτή η εργασία, θα αποτύχει. Και δεν πειράζει.
Μιλάω λοιπόν για τους έμπειρους κειμενογράφους και μόνο. Για όσους έχουν φτιάξει κείμενα για ιστοσελίδες πάνω από 15-20 φορές. Όχι σαϊτάκια, όχι μπλογκ. Μεγάλα σάιτ, μεγάλα projects, χρονοβόρα, ψυχοφθόρα, με αναποδιές, που απαίτησαν ευελιξία, ξενύχτι, διάβασμα, έρευνα, 1-2 ασπιρίνες.
Το απλό job description ενός κειμενογράφου, είναι να γράφει τα κείμενα, δοσμένα ή μη. Να κάνει rewriting, έρευνα, ίσως και μετάφραση, να μεταφέρει στο ηλεκτρονικό χαρτί τις ανάγκες, τα προσόντα, το προφίλ, το concept του πελάτη και των υπηρεσιών που αυτός παρέχει. Όπως όταν έφτιαχνα τη λέξη «διαδικτυογράφος»= εκείνος που γράφει στο διαδίκτυο ΓΙΑ το διαδίκτυο! Τελικά όμως ο διαδικτυογράφος δεν είναι μόνο ένας γραφιάς του διαδικτύου.
Το ολοκληρωμένο job description ενός κειμενογράφου, είναι να αναλάβει τη σχεδίαση όσον αφορά το περιεχόμενο (τι θα μπει), τη δομή (πού θα πάει), τη διαμόρφωση (αισθητικά), τη διατύπωση (εννοιολογικά, μαρκετίστικα), τα κείμενα μιας ιστοσελίδας. ΣΥΝΟΛΙΚΑ. Τη χάραξη του μενού, το γκρουπάρισμα των υπηρεσιών, τις κατηγορίες και υποκατηγορίες, το πώς θα λέγονται και γιατί, το τι υλικό θα πάει πού, τα σλόγκαν, τα τιτλάκια κοκ. Πιο απλά: Δεν εννοείται, αλλά ένας έμπειρος κειμενογράφος κατ’εμέ αναλαμβάνει την ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ μιας ιστοσελίδας. Το αποτύπωμά της. Το ηλεκτρονικό αποτύπωμα του πελάτη μέσα από το site του.
Μου έχει συμβεί πελάτες μου να μου «παρκάρουν» εν λευκώ το υπό κατασκευή σάιτ τους. Το φέρνουν στον διαδικτυογράφο αόρατο και το θέλουν πίσω με έντονο ηλεκτρονικό αποτύπωμα! Δεν τους νοιάζει πώς θα γίνει, δεν γνωρίζουν καλά-καλά τι θέλουν ή πώς θα μπορούσε να στηθεί, ζητάνε όμως το ΌΛΟ. Κι αυτό για μένα είναι το ολοκληρωμένο job description ενός έμπειρου και μόνο web copywriter, ενός επαγγελματία διαδικτυογράφου με αντίληψη, καλό προγραμματισμό, ευελιξία, γρήγορη σκέψη και περγαμηνές. Και θεωρώ ότι πρέπει να είμαστε ευγνώμονες όταν μας αναθέτουν τέτοια projects.
(Πηγή φωτογραφίας: jkimbo.deviantart.com)