Τυπικά προσόντα Vs Ουσιαστικά προσόντα
Υπάρχουν κάποια στάνταρ χαρακτηριστικά που καλό είναι να έχει ο επαγγελματίας κειμενογράφος ώστε, σε συνδυασμό με το ταλέντο, να δώσουν ένα πολύ ισορροπημένο, δυναμικό, ανταγωνιστικό αποτέλεσμα που ξεχωρίζει, εντυπωσιάζει, εκτιμάται και κερδίζει ξανά και ξανά. Τα τυπικά προσόντα είναι λίγο-πολύ γνωστά. Δεν αρκούν. Ποτέ δεν αρκούν και είναι μια θεωρία που ευτυχώς τείνει να καταρριφθεί.
Για μένα, επαγγελματίας γίνεσαι. Με την εμπειρία, το χρόνο, την επανάληψη, τη βελτίωση, την εξέλιξη, τον επαγγελματικό εγωισμό, τη συνειδητοποίηση, την επιμέρους αποτυχία. Τα τυπικά προσόντα είναι προφανώς το να αγαπάς τη δουλειά σου. Να αγαπάς το γράψιμο, την λεκτική έκφραση κι αποτύπωση. Η συνέπεια, ναι, η δεοντολογία, η πρωτοτυπία, το πάντρεμα του Δημιουργικού με το Μάρκετινγκ. Αυτά είναι κλασικά must.
Θεωρώ επιτακτικό όμως, το να πας κόντρα στην όποια ρουτινιάρικη διάθεση για απλώς διεκπεραίωση του project. Πρέπει να θέλεις να δώσεις κάτι εξαιρετικό στον πελάτη. Για σένα, όχι για εκείνον. Αυτός ο επαγγελματικός εγωισμός είναι πολύ-πολύ χρήσιμος.
Για μένα, επαγγελματίας γίνεσαι. Αλλά τα ουσιαστικά προσόντα ενός πραγματικά δυνατού κειμενογράφου, είναι έμφυτα.
Τα ουσιαστικά προσόντα ενός πραγματικά δυνατού κειμενογράφου είναι (πιο) εσωτερικά. Είναι όλο το δόσιμο που επενδύεις ως επαγγελματίας copywriter στο να κατανοήσεις, να εμβαθύνεις, να δεις μέσα από τον πελάτη και το προϊόν του, να ψηλαφήσεις την πορεία, τη στρατηγική, τη δική του δυναμική: όλα εκείνα τα στοιχεία που οφείλεις να προβάλλεις (και όλα εκείνα που πρέπει να κρύψεις) με τα κείμενά σου. Εάν δε νοιαστείς σα να είναι ο πρώτος σου πελάτης, δεν θα του δώσεις ποτέ αυτό τον ενθουσιασμό, την προσήλωση, το πνευματικό και συναισθηματικό commitment που απαιτείται για να γεννηθεί ακόμη και το πιο, φαινομενικά, απλό κείμενο. Θέλει διορατικότητα το διαφημιστικό γράψιμο. Θέλει να βρεις την αλήθεια μέσα στο αντικείμενο και την επιχείρηση του πελάτη, θέλει και να δεις αυτό που πραγματικά λαχταρά, που κυνηγά επαγγελματικά ο πελάτης σου.
Και φυσικά σε όλα τα βήματα κειμενογραφικής δημιουργίας, μην ξεχνάς ότι δεν γράφεις για την πάρτη σου. Δεν γράφεις για να νιώσεις εσύ όμορφα, για να βάλεις απλώς αιθέριες λέξεις στη σειρά. Υπάρχουν τα blogs γι’αυτού του είδους τη δημιουργική εκτόνωση. Τα κείμενά σου, ίσως μείνουν για μια ζωή πάνω στην ιστοσελίδα, το flyer, την εμπορική κάρτα, την ταμπέλα… Συνεπώς, τα κείμενά μας είναι ο πελάτης μας.
Διορατικότητα, ενθουσιασμός και επαγγελματικός εγωισμός. Η ουσία του εξαιρετικού κειμενογράφου.
(Πηγή Φωτογραφίας: illustrator, Tango2010)