Πρώτα η σχεδίαση του site/η επιλογή του template και μετά τα κείμενα ή παράλληλα;
Δεν υπάρχει σωστός ή λάθος, για να απαντήσω συνοπτικά. Όταν μιλάμε για μια καινούργια ιστοσελίδα, υπάρχουν πελάτες που νιώθουν πιο άνετα ή πιο λογικοί όταν έχουν διαλέξει το εικαστικό, το γραφιστικό μέρος, τον προγραμματιστή τους και τη δομή, το στήσιμο της ιστοσελίδας. Διότι αυτό τους βοηθά να οπτικοποιήσουν το «θέλω» τους ή γιατί θεωρούν ότι αυτή είναι η ορθή διαδικασία. Από την άλλη, υπάρχουν εκείνοι που παράλληλα με την αναζήτηση του theme και πριν το φιξάρισμα του περιεχομένου, ψάχνουν για κειμενογράφο και επεξεργάζονται νοητά το προφίλ, τις πληροφορίες, όλα εκείνα τα στοιχεία που συνθέτουν τις υπηρεσίες τους. Έχει να κάνει αποκλειστικά με την ελευθερία κινήσεων, σκέψης και δημιουργικότητας που θέλει κανείς να δώσει στον κειμενογράφο. Εάν θες να του αφήσεις περιθώρια έμπνευσης και προτάσεων. Εάν κι εσύ δεν έχεις στο μυαλό σου κάτι απόλυτα σίγουρο, τετραγωνισμένο. Και φυσικά με το πόσο ενήμερος είσαι για την όλη διαδικασία. Δεν υπάρχει σωστό και λάθος. Έχει να κάνει με τον τρόπο προσέγγισης. Αλλά κι εδώ οι επιλογές έχουν τις συνέπειές τους.
Τυποποιημένη προσέγγιση
Η πιο συνηθισμένη περίπτωση είναι, ο πελάτης να έχει προεπιλέξει το template της ιστοσελίδας του, να έχει κλείσει το domain, να έχει αποφασίσει για τον συνεργάτη-προγραμματιστή του και να έχει μπροστά του μια συγκεκριμένη δομή περιεχομένου. Έναν μπούσουλα. Κάνοντας κανείς αυτή την επιλογή, έχει θέσει στεγανά, τα οποία κατ’επέκταση επιτάσσουν και διαμορφώνουν ως ένα βαθμό τα κείμενα, το είδος, ύφος, τη θέση, τον όγκο τους κλπ.. Διότι μπορεί ένα site να είναι δυναμικό κι ο χώρος να «μεγαλώνει» για να χωρέσει τις λέξεις που θέλουμε, όμως όταν μια ιστοσελίδα είναι minimal ή με εικονίδια λεπτού πάχους ή εν γένει διακριτικής σχεδίασης, τότε και η γραμματοσειρά δεν μπορεί να ξεφεύγει πολύ από αυτό το ύφος κι άρα τα κείμενα θα πρέπει να είναι πιο μικρά, σύντομα. Άρα σε τούτη την περίπτωση, το γραφιστικό επιβάλλει τον όγκο των κειμένων! Κάτι που δεν θα έπρεπε να συμβαίνει. Παρόλα αυτά, συνήθως τα μοντέρνα template «σηκώνουν» πολύ κείμενο, στρογγυλή, ευανάγνωστη γραμματοσειρά κι επέρχεται ισορροπία μεταξύ εικαστικού και περιεχομένου, στην πράξη.
Προχωρημένη προσέγγιση
Το πιο ασυνήθιστο και… ευπρόσδεκτο, είναι ο πελάτης να έχει στα σκαριά το project, όλα να είναι φλούο αρτιστίκ και να ζητείται νωρίς-νωρίς η γνώμη, επαγγελματική άποψη και εμπειρία του κειμενογράφου. Διότι πέραν της γραφής, η οποία πρέπει να είναι σε αρμονία και με το εικαστικό κομμάτι, ο κειμενογράφος, γνωρίζοντας το αντικείμενο του πελάτη και τις κατηγορίες πάνω-κάτω που προκύπτουν, μπορεί να βοηθήσει δραστικά στη σωστή επιλογή ενός εικαστικού! Ψάχνοντας για το κατάλληλο template, ο έμπειρος κειμενογράφος είναι σε θέση να οπτικοποιήσει το προφίλ του πελάτη, να το γκρουπάρει, να το μανατζάρει, να το βάλει σε κουτάκια, να το αμπαλάρει και… έτοιμη η βιτρίνα. Η ιστοσελίδα. Άρα, η ιδιότητα του «γραφιά» του διαδικτύου, δεν σταματά στα κείμενα ούτε ξεκινά με μια έτοιμη ιστοσελίδα, κατ’ανάγκη! Είμαστε ευέλικτα όντα…
(Πηγή φωτογραφίας: nelleke.deviantart.com)