Γράφεις Δελτίο Τύπου. Ξέρεις που απευθύνεσαι;
Το Δελτίο Τύπου, σαν concept κειμένου, μοιάζει απλό. Περιεκτικά και συνήθως πολύ-πολύ συγκεκριμένα, αναφέρεσαι μέσα σε 2-3 παραγράφους σε ένα θέμα, event, ανακοίνωση. Αν και απευθύνεται προς συναδέλφους δημοσιογράφους, οι οποίοι υποτίθεται ότι θα πάρουν την αρχική είδηση και θα την ξαναγράψουν, καθένας για το έντυπό του, τελικά οι περισσότεροι -να πω όλοι;!- τη δημοσιεύουν ως έχει. Και γι’αυτό και διαβάζουμε το ίδιο κείμενο να επαναλαμβάνεται. Συνεπώς, θεώρησε ότι γράφεις απευθείας για δημοσίευση.
Το Δελτίο Τύπου έχει την εξής δυσκολία: Μέσα σε μόλις 1 ψηφιακή σελίδα (ή και λιγότερο) Word, πρέπει να συμπτύξεις, να αναπτύξεις συγκρατημένα και να αναφερθείς στο ζουμί της είδησης για την οποία γράφεις. Πολύ-πολύ κατανοητά, λαμβάνοντας υπόψη ότι θα τη διαβάσουν άνθρωποι σχετικοί μα και άσχετοι.
Πυξίδα για το ύφος και τη γλώσσα που θα χρησιμοποιήσεις, θα αποτελέσει ο κλάδος και το αντικείμενο του πελάτη σου, και πάνω από όλα το ακροατήριό σου
Με βάση τα παραπάνω, πυξίδα για το ύφος και τη γλώσσα που θα χρησιμοποιήσεις, θα αποτελέσει ο κλάδος στον οποίο δραστηριοποιείται ο πελάτης σου, το αντικείμενό του και πάνω από όλα, το ακροατήριό σου. Αν δεν γνωρίζεις εξαρχής πού απευθύνεσαι, πως θα «μιλήσεις»;
Κάποτε-κάποτε, το δελτίο Τύπου σηκώνει μια πιο ελεύθερη γραφή, πιο ευφάνταστη, δημιουργική και πρωτότυπη. Ώστε το κείμενο να μην είναι βαρετό και να διαβαστεί. Συνήθως, όμως, δεν έχεις τον απαιτούμενο χώρο για να «παίξεις» και πρέπει να χωρέσεις μέσα σε λίγες αράδες μπόλικη πληροφορία.
Η συμβουλή μου είναι να δουλέψει κανείς αφαιρετικά και αντίστροφα, σα δομή. Οφείλεις να πληροφορήσεις κι αυτόν που δεν έχει ιδέα για ποιο πράγμα μιλάς, δίνοντας ένα εξαιρετικά σύντομο background στόρι, στην τελευταία σου παράγραφο. Στην αρχή βεβαίως, θα ξεκινήσεις με την ίδια την είδηση, γραμμένα ανάποδα, δημοσιογραφικά. Θα τη συνοδεύσεις με τη φυσική της συνέχεια.
Στην δεύτερη παράγραφο θα αναφέρεις κάποια πράγματα πιο γενικά και στην τρίτη, τα πιο φλύαρα, γενικά στοιχεία που «πρέπει» να υπάρχουν στο κείμενο.
Παράδειγμα: Ανοίγει ένα νέο υποκατάστημα σούπερ-μάρκετ. Καλείσαι να γράψεις ένα δελτίο Τύπου που θα επικοινωνεί τα εγκαίνια που ολοκληρώθηκαν με επιτυχία… Η γλώσσα πρέπει να είναι σφιχτή, εταιρική, απρόσωπη, όχι πολύ δύσκολη. Αυτό είναι η πυξίδα σου. Πάμε…
1η παράγραφος: Στη Φιλοθέη άνοιξε το 2ο υποκατάστημά της η αλυσίδα σούπερ-μάρκετ…
2η παράγραφος: Στα εγκαίνια παρευρέθηκαν…
3η παράγραφος: Το υποκατάστημα στοχεύει να εξυπηρετήσει τους κατοίκους… Η εταιρεία έστειλε το εξής αισιόδοξο μήνυμα στους δύσκολους καιρούς…
Εύκολο δεν είναι;!
(Πηγή φωτογραφίας: flordeneu.deviantart.com)