Γίναμε πολλές? Ευτυχώς όχι ακόμη…
(αλλιώς: Τι να προσέξω κατά την έρευνά μου για κειμενογράφο;)
Υπήρξα επί 13 έτη επαγγελματίας δημοσιογράφος• βασικά εφημεριδάκιας. Έχω… σεργιανίσει σε πάμπολλες εφημερίδες, κανάλια, περιοδικά, ραδιόφωνο. Και η πρώτη μου εμπειρία με τη γραφή στο Internet ήρθε κλασικά μέσω των blogs. Άλλο πράγμα τελείως. Όπως άλλο ήταν όταν έγραφα για την «Ακρόπολη», τον «Αδέσμευτο» ή το «Θέμα» κι άλλο για το «7 Μέρες TV» ή σπικάζ για το «Mega», το «Alter» και πολλά ακόμη Μέσα. Το κάθε ένα είδος απαιτεί την εξειδίκευση και ει δυνατόν την τελειοποίησή του.
Αφού λοιπόν ξεκίνησα να γράφω για blogs κι απέκτησα και το δικό μου πάνω στο οποίο εκτονώθηκα, ψάχτηκα, δικτυώθηκα, κοίταξα κι αλλού, γνωρίστηκα, αντάλλαξα, σχολίασα και σχολιάστηκα, κάπου εκεί προετοιμάστηκα. Διάβασα, παρακολούθησα, συνέκρινα και είδα πολύ πιο επαγγελματικά το όλο θέμα «γραφή στο Internet». Γιατί και η Γραφή στο Διαδίκτυο, θέλει τη μαεστρία της. Έχει τους δικούς της κανόνες, τα δικά της «ναι» και «όχι», περιορισμούς, μυστικά, ελευθερίες και δεσμεύσεις, ομορφιές.
Εκείνο που μπορώ να πω έχοντας πια μεγάλη προϋπηρεσία στον έντυπο κι ηλεκτρονικό Τύπο και μετά τη μετάβασή μου στο διαδίκτυο είναι, ότι απαιτεί Εξειδίκευση! Ένας δημοσιογράφος ξέρει να γράφει, προφανώς. Δε σημαίνει όμως ότι γνωρίζει και πώς να γράψει για το Διαδίκτυο, στο Διαδίκτυο. Τι να επισημάνει, πώς να συνδυάσει, τι να τονίσει, πού να επικεντρωθεί, τι να χρησιμοποιήσει, τα μυστικά των meta-tags, των adwords κλπ.. Και δεν αρκεί να είσαι μπλογκάκιας τελικά και να διαβάζεις τα περιοδικά Τεχνολογίας. Πρέπει και να έχεις «τριφτεί».
Και μετά από αυτό τον μακρύ κατάλογο τόνωσης του «εγώ» μου, προτείνω τα εξής: Αναζήτησε επαγγελματία κειμενογράφο, εξειδικευμένο για το Internet. Διάβασε οπωσδήποτε δείγματα δουλειάς του πριν τον προσλάβεις. Άκουσε τις προτάσεις του. Ζήτησέ του να σε ενημερώσει για τις ιδέες του, το concept που σκέφτεται να ακολουθήσει, μίλησέ του ανοιχτά για τα προτερήματα και μειονεκτήματα της επιχείρησής σου. Συζήτησε μαζί του για το στήσιμο του μενού, τη δομή. Και κυρίως, πίεσέ τον να σου εξηγήσει τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει. Έχεις κάθε δικαίωμα να γνωρίζεις τα παραπάνω. Μετά από αυτό όμως, σε συμβουλεύω να τον εμπιστευτείς και να μην τον καταπιέσεις.
Επίσης, προτίμησε έναν freelance Κειμενογράφο παρά τους συνεργάτες μιας εταιρείας κατασκευής sites. Είναι ενδεικτικό ότι αυτές οι εταιρείες δεν αναλάμβαναν μέχρι πρότινος κείμενα για ιστοσελίδες. Γιατί άραγε; Κάποιες όμως μπήκαν στο χορό. Στην καλύτερη θα σου προτείνουν κάποιον (δημοσιογράφο;) χωρίς εξειδίκευση, για να μη σε χάσουν από πελάτη. Το θέμα όμως είναι ότι δίχως εξειδίκευση όλο το πράγμα γίνεται ερασιτεχνικά και η εν λόγω υπηρεσία, το Web Copywriting ή Διαδικτυογραφία, είναι απλώς μια τριτεύουσα υπηρεσία που έχουν προσθέσει στη λίστα των προϊόντων τους. Επιπλέον, ο freelance Κειμενογράφος έχει χρόνο για σένα… Έχω τέλος, διαπιστώσει περιπτώσεις, κατά τις οποίες εταιρείες χρησιμοποιούν λογισμικό που ελέγχει την πυκνότητα κι επανάληψη των keywords, χωρίς κατά βάση να υπάρχει έρευνα και μελέτη, έμπνευση και δουλειά από πίσω. Τελείως ρομποτικά. Δεν προτιμάς κάποιον που θα σε προσέξει γιατί αυτό είναι το επάγγελμά του; Νομίζω πως ναι.