Οι παλιοί λέγαν πως η φτώχεια θέλει καλοπέραση. Εγώ λέω πως η κρίση θέλει δημιουργικότητα. Και το να στήσει κανείς e-shop στην εποχή της ΤΡΟΪΚΑ και των υπόλοιπων άχαρων οικονομικών συνθηκών, μοιάζει μια πολύ καλή λύση, σε συνδυασμό με το υφιστάμενο παραδοσιακό κατάστημα ή σόλο. Ακόμη κι έτσι όμως, όπως ακριβώς ένα συμβατικό έτσι και το ηλεκτρονικό κατάστημα απαιτεί, για να επιβιώσει και να μακροημερεύσει, ικανό κεφάλαιο, ορθή οικονομική διαχείριση, γνώση του αντικειμένου και της αγοράς, όραμα, προνοητικότητα καθώς και έξυπνη χρήση των εργαλείων ecommerce που προσφέρονται.

Η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Κύπρο αυξάνεται ετησίως, σύμφωνα με τις τελευταίες μετρήσεις, 15%-20%. Το μήνυμα συνεπώς είναι αισιόδοξο. Οι καταναλωτές εμπιστεύονται κι απολαμβάνουν τις αγορές τους ηλεκτρονικά, τα δε e-shops κατακλύζουν την αγορά κι όσα βρίσκονται εκτός Κύπρου, προσθέτουν αργά αλλά σταθερά το νησί ως προορισμό αποστολής δεμάτων. Τα νούμερα είναι ηχηρά: Η Visa, πολυεθνική εταιρεία χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, δίνει τη δική της εκτίμηση. Σύμφωνα με αυτήν, τα τελευταία χρόνια σημειώθηκαν τόσο σε κυπριακά όσο και διεθνή e-shops online αγορές συνολικής αξίας 200 εκατομμυρίων Ευρώ! Pas mal.

Γίνε κι εσύ ιδιοκτήτης e-shop, μπορείς!

Τα εργαλεία που προσφέρονται πλέον για να στήσει κανείς το δικό του e-shop, για να κάνει monitor την πελατεία, το window shopping και τη διαδικασία της αγοράς με κάθε λεπτομέρεια, κάνουν το στήσιμο ενός e-shop ελκυστική ιδέα. Και, εάν προσέξει κανείς ορισμένα σημεία, κυρίως διαχείρισης, είναι μια έξυπνη λύση. Επειδή όμως το να φτιάξει αλλά και να «τρέξει» κανείς το δικό του online κατάστημα δε σηκώνει δοκιμές τύπου «trial and error», καλό είναι να αποταθείς σε κάποιο έμπειρο γραφείο, το οποίο εξειδικεύεται στο Online Marketing. Επιπλέον, είναι θεμιτό να δώσεις βάρος στα παρακάτω 8 μυστικά για ένα πετυχημένο e-commerce:

1.Συνειδητοποίησε κι αποδέξου εγκαίρως την άγνοια ή απειρία σου σε θέματα Ηλεκτρονικού Εμπορίου. Συνεργάσου με ένα έμπειρο γραφείο Ψηφιακού Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας, ώστε να δημιουργήσεις, αναπτύξεις και προωθήσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το e-shop σου.

2.Ο οικονομικός σου προγραμματισμός και οι εκτιμήσεις κέρδους θα πρέπει να πατάνε στη γη. Λάβε υπόψη σου την αγορά στην οποία κινείσαι, με βάση το εξειδικευμένο προϊόν ή τις υπηρεσίες σου, όπως και τα έξοδά σου. Τα αναμενόμενα αλλά και τα απρόβλεπτα.

Παράδειγμα: Αν τα συνολικά σου έξοδα σου ανέρχονται σε €5.000 το μήνα, ήτοι €60.000 το χρόνο και στην ίδια κατηγορία υπηρεσιών ο ανταγωνιστής σου επενδύει κεφάλαιο της τάξης των €200.000, θα είναι πολύ δύσκολο να σημειώσεις κέρδη. Ιδίως εάν οι ανταγωνιστικές υπηρεσίες προϋπάρχουν των δικών σου και έχουν καθιερωθεί στην αγορά και στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού!

3.Ρύθμισε επαρκώς τους δείκτες KPIs (key performance indicators) του e-shop σου στην υπηρεσία Google Analytics (goals & events). Αξιολόγησε την απόδοση των στόχων σου, ώστε να γνωρίζεις εάν βρίσκεσαι στο σωστό δρόμο.

Παράδειγμα: Ένα e-shop μπορεί να πηγαίνει περίφημα με 2% conversion rate, ενώ την ίδια ώρα ένα άλλο να έχει χαμηλή απόδοση, παρά το 5% του conversion rate του. Το μυστικό είναι να ανεβάσεις το ποσοστό του conversion rate σου τόσο, ώστε να συμβαδίζει με την πραγματική απόδοση του e-shop σου.

4.Επένδυσε σε custom made περιεχόμενο! Δεν θα ξεχωρίσεις ποτέ από τον ανταγωνισμό με έτοιμες φωτογραφίες και ξερά κείμενα!

Παράδειγμα: Δημιούργησε ένα blog αφιερωμένο στην επιχείρηση και το αντικείμενό σου. Συμπεριέλαβε σχόλια από επαγγελματίες που χρησιμοποιούν τα προϊόντα σου. Εκμεταλλεύσου το Facebook, το Twitter και το Pinterest και δημιούργησε κοινότητες και followers γύρω από το ηλεκτρονικό σου κατάστημα. Προμοτάρισε το περιεχόμενο του blog με λινκ μέσω του Facebook, αντί να ποστάρεις απλές σημειώσεις ή σχόλια από το «status» σου. Εάν γράψεις ένα κατεβατό από 3 παραγράφους για το προϊόν σου στο FB, σε ελάχιστα δευτερόλεπτα θα έχει αντικατασταθεί στην κορυφή της «ειδησεογραφίας» (news feed) από ενημερώσεις των «φίλων» σου. Αντιθέτως, εάν ανεβάσεις στο FB ένα άρθρο από το blog σου με λινκ, το γνωστοποιείς στον κύκλο σου, «τραβάς» επισκεψιμότητα από τη σελίδα σου στο FB πίσω στο blog σου κι επιπλέον, αποκτάς μεγαλύτερο “organic traffic” από την μηχανή αναζήτησης της google. Πλέον οι χρήστες προσγειώνονται απευθείας στο ιστολόγιό σου αντί για το FB.

(Πηγή Φωτογραφίας: geckokid.deviantart.com)