Να χρεώσω βάσει όγκου, χρόνου, βαθμού δυσκολίας; Οι γνώμες διίστανται.
Όχι η δική μου! Κάποιοι πελάτες με ρωτάνε με ποιον γνώμονα καταλήγω στις χρεώσεις μου. Βέβαια πρώτα, με ενημερώνουν -εάν έχουν μιλήσει με τον ανταγωνισμό- για τις πληροφορίες που έχουν συλλέξει. Και μου φαίνεται αστείο κάθε φορά, όταν πελάτης μού λέει: «Χρεώνετε με τη λέξη;». Και τότε, φυσικά, καταλαβαίνω γιατί με ρωτά με ποιο σκεπτικό χρεώνω. Από την άλλη, μου έχει συμβεί να μου τηλεφωνήσουν ανταγωνιστές (ω, τι θράσος!) και να με συμβουλευτούν «στα ίσια». Δεκτόν. Άλλωστε, καλύτερα να υπάρχει ομοιογένεια παρά παραφωνίες.
Eίναι πολύ επαγγελματικό εάν -μαζί με την αναλυτική αμοιβή σου- δώσεις στον πελάτη και τον εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης του έργου
Υπάρχουν διάφορες παράμετροι που έχουν, καθεμία, τη δική τους βαρύτητα, στη διαμόρφωση μιας τελικής αμοιβής:
1.Όγκος κειμένων
Δε μιλώ για όγκο λέξεων, δεν είμαστε χασάπηδες, ούτε και μεταφραστές. Εφόσον παράγουμε πρωτότυπο κείμενο κι εφόσον η εργασία μας είναι και δημιουργική, είναι ποτέ δυνατόν να σκέφτεσαι εάν για τον πελάτη σου θα γράψεις 100 ή 111 λέξεις και μάλιστα, να τις χρεώνεις;! Μιλώ για τον συνολικό όγκο των κειμένων: το αν θα γράψεις 10 κείμενα ή 50. Και φυσικά, σε συνάρτηση τούτου, πόσο μεγάλα κείμενα είναι; Αναφερόμαστε σε περιγραφές προϊόντων (25-50 λέξεις), σε προλόγους ή Εταιρικό Προφίλ; Μιλάμε για ένα εύκολο, μικρό κείμενο τύπου FB ποστάρισμα, για Δελτίο Τύπου ή μπροσούρα με σλόγκαν και τιτλάκια;
2.Βαρύτητα Κειμένων
Προσωπικά, έχω καταλήξει στο να επιμετρώ το είδος των κειμένων που καλούμαι να παραδώσω. Δηλαδή, τι βαρύτητα έχουν για ένα σάιτ; Μιλάμε για την Αρχική και το Εταιρικό Προφίλ, που είναι από τις πλέον σημαντικές; Εννοούμε Κατηγορίες; Έχει σημασία, όπως ομαδοποιείται ένα σάιτ σε κεντρικές σελίδες και υποσελίδες ή σε σημαντικότερα τμήματα και λιγότερο σημαντικά (από άποψη SEO ή επισκεψιμότητας ή επιρροής του αγοραστή), παρομοίως, να αυξομειώνεις τις χρεώσεις σου. Για μένα, είναι πολύ πιο δίκαιο έτσι.
3.Χρόνος (παράδοσης και συγγραφής)
Εάν ο πελάτης επείγεται και θέλει το κείμενο χτες, είναι αντιστοίχως δίκαιο να χρεωθεί αυτή τη βιάση. Από την άλλη, εάν τα κείμενα -λόγω αντικειμένου, έρευνας και βαθμού δυσκολίας- θα χρειαστούν περισσότερες μέρες για να ολοκληρωθούν, είναι εύλογο ότι θα στοιχίσουν παραπάνω από πιο ελεύθερα ή «απλά» γραπτά. Συμβουλή: Εάν εργάζεσαι με αργούς ρυθμούς, μην μετακυλήσεις τη δική σου ιδιαιτερότητα στον πελάτη, δε σου φταίει σε τίποτα.
Συμπέρασμα: Η τακτική που ακολουθώ και στην οποία κατέληξα μετά από αρκετά χρόνια «πειραματισμών» και φυσικά, επαγγελματικής βελτίωσης καθώς και τριβής με διάφορα είδη κειμένων, είναι η εξής: Όγκος κειμένων (συνολικά, όχι ανά λέξη!) + βαρύτητα κειμένων (σημαντικότητα) + χρόνος παράδοσης (προαιρετικά) = αμοιβή
*Επίσης -και το δίνω σαν υποσημείωση-, είναι πολύ επαγγελματικό εάν μαζί με την αναλυτική αμοιβή σου, δώσεις στον πελάτη και τον εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης του έργου. Με αυτό τον τρόπο αποδεικνύεις την εμπειρία σου κι ότι πράγματι ξέρεις να διαχειρίζεσαι το χρόνο σου σωστά, εκ των προτέρων.
(διάβασε κι αυτό το σχετικό άρθρο: Τι να χρεώσω/πληρώσω για τα κείμενα ενός site;)
[…] (ήτοι το πόσο μελάνι θα ξοδέψει) και όχι βασισμένος στο τρίπτυχο όγκος-βαρύτητα-deadline. Είναι δε παράλογο και αβάσιμο, αφού πάνω στην ίδια […]