directionsΤα χρόνια πέρασαν, η εμπειρία μου στην αμιγώς Κειμενογραφία (και όχι Δημοσιογραφία) εμπλουτίστηκε γενναιόδωρα και ήρθε η στιγμή που νιώθω έτοιμη να μιλήσω για το θέμα. Έχοντας υπάρξει επαγγελματίας δημοσιογράφος, όταν πέρασα στην κειμενογραφία η αλήθεια είναι πως δεν μπορούσα να διαχωρίσω ή να εξηγήσω επαρκώς τη διαφορά. Μα υπάρχει; Και οι δύο ειδικότητες γράφουν. Και μάλιστα εξειδικεύονται σε συγκεκριμένη σκέψη, έκφραση, ανάλυση, διατύπωση. Κάπου εκεί σταματούν αυτά τα δύο επαγγέλματα να είναι ίδια κι αρχίζει η απομάκρυνση.

Ως δημοσιογράφος εκπαιδεύεσαι στο να οσμίζεσαι και να ξεχωρίζεις αυτόματα την είδηση, τους ανθρώπους (πηγές) που θα σου τη δώσουν, ψάχνεις τόσο για τα θετικά όσο (ίσως και περισσότερο) για τα «σκοτεινά» κίνητρα κι αποκτάς κυνηγετικά ένστικτα. Βεβαίως για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, παίζει ρόλο και ο χώρος τον οποίο «καλύπτεις». Τι ρεπορτάζ κάνεις; Και φυσικά, χρησιμοποιώντας τον όρο «δημοσιογράφος» αναφέρομαι αποκλειστικά στους συναδέλφους του έντυπου, παραδοσιακού Τύπου.

Τι διαφορετικό, τώρα, κάνει ο κειμενογράφος; Τόσο κοντά και συνάμα τόσο μακριά όσο η λέξη «κάλος» από το «κάλλος», τις οποίες δεν αποδίδω ούτε στη μία ούτε στην άλλη ειδικότητα : ) Ο κειμενογράφος εστιάζει μεν στην είδηση, όμως ούτε συντάσσει «ανάποδο» λόγο, ξεκινώντας με αυτήν, ούτε κυνηγά τα καλά και τα κακά, το απώτερο. Δίνει χώρο και χρόνο στο λόγο. Ερευνά, κατηγοριοποιεί και διαχωρίζει το προϊόν ή την υπηρεσία. Εστιάζει μονάχα στη διαφορετικότητα, λειτουργικότητα, θετικότητα και «θάβει» κάτω από το χαλάκι τεχνηέντως τυχόν ελλείψεις.

Ίσως η ειδοποιός διαφορά να είναι η εξής: Ο δημοσιογράφος διαφέρει πολύ στο λόγο και στη σκέψη (κατά την ώρα του καθήκοντος) από τον μέσο αναγνώστη. Ο κειμενογράφος κάνει το ακριβώς αντίθετο: Προσπαθεί να έρθει στη θέση του επισκέπτη, του υποψήφιου πελάτη. Μιλά τη γλώσσα του αγοραστικού του κοινού και γίνεται πωλητής και όχι κριτής ή «μεταφορέας» της είδησης.

Ο επαγγελματίας κειμενογράφος οφείλει να έχει ρίζες στο χώρο της Διαφήμισης, του Μάρκετινγκ, της Επικοινωνίας. Αρκετοί δημοσιογράφοι μπαίνουν στο χώρο της Διαφήμισης -είναι συχνά μια φυσική εξέλιξη. Θεωρώ όμως ότι όλοι οι κειμενογράφοι πρέπει να έχουν περάσει με κάποιο τρόπο από γραφεία Διαφήμισης, Μάρκετινγκ ή/και Επικοινωνίας.

(Πηγή Φωτογραφίας: Kaori669.deviantart.com)