Πώς διαβάζουμε μια ιστοσελίδα
(ή αλλιώς: Πού πέφτει το μάτι μας)
Θεωρώ συναρπαστικό το ότι το ανθρώπινο μάτι κι ο νους μας, διαβάζει και στέκεται με συγκεκριμένο τρόπο σε μια ιστοσελίδα. Να θυμάσαι το γράμμα F. Αυτή είναι η ροή που ακολουθεί το μάτι του χρήστη όταν ανοίγει ένα site.
Συνήθως ο επισκέπτης κοιτάζει πρώτα σε οριζόντια κίνηση, σαν γραμμή, ό,τι υπάρχει στο επάνω μέρος μιας ιστοσελίδας. Αυτό μπορεί να το διαπιστώσει κανείς και από το google analytics, στην in-page analytics λειτουργία. Άρα σε αυτό το σημείο, κατά μήκος της κορυφής, καλό είναι να βάζουμε ό,τι πιο σημαντικό. Κι εδώ είθισται, όχι τυχαία, να μπαίνει η μπάρα του μενού μας.
Κατόπιν το βλέμμα κινείται ψηλά αλλά παράλληλα κι οριζοντίως, κάτω από την πρώτη αράδα. Αυτές είναι οι δύο γραμμές στο F (=). Συνεπώς κι εδώ φροντίζω να τοποθετήσω τις σημαντικές πληροφορίες του site μου. Σε αυτή την παράλληλη γραμμή, το μάτι δεν πάει συνήθως μέχρι την άκρη της αλλά σταματά λίγο πιο μέσα. Εκεί χάνει το ενδιαφέρον του κι αρχίζει να «σκανάρει» το site καθέτως στην αριστερή «μπάρα» της webpage. Αργά και συστηματικά, ο χρήστης «χτενίζει» αυτή την περιοχή, που αποτελεί τον κορμό του F (Ι).
Άλλα σχήματα που ακολουθεί το μάτι του χρήστη, είναι τα γράμματα E, L και Γ. Κοινός παρανομαστής σε κάθε περίπτωση, είναι η κάθετη μπάρα στα αριστερά μιας ιστοσελίδας και η οριζόντια επάνω και παράλληλη σε αυτή γραμμή. Εδώ θα πρέπει να έχουμε ό,τι πιο δυνατό και πιασάρικο!
(Πηγή φωτογραφίας: limpidd.deviantart.com)
Πολύ χρήσιμη πληροφόρηση για όσους σχεδιάζουν ιστοσελίδες. Τέτοια στοιχεία αναφορικά με το UX θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη από τους web designers για να αυξάνουν την αποτελεσματικότητα των ιστοσελίδων αλλά και να βελτιώνουν την κατάταξη τους στα οργανικά αποτελέσματα της Google, δεδομένου ότι με τον τρόπο αυτό μειώνεται το bounce rate, αυξάνεται ο αριθμός των σελίδων ανα επίσκεψη και αυξάνεται και ο μέσος χρόνος παραμονής σε αυτές.
[…] οριζόντιο και στην κορυφή της σελίδας. Το μάτι είναι «εκπαιδευμένο» να κοιτάζει εκεί. Του είναι ευχάριστο, εύχρηστο και […]