Εικαστικό μέρος & Κείμενα – ναι, σχετίζονται
Υπάρχουν εικαστικά, έτοιμα ή χειροποίητα δεν παίζει ρόλο, τα οποία δυστυχώς επιβάλλουν με τον τρόπο τους (!) τον όγκο των κειμένων. Ίσως ακούγεται αλλόκοτο, οξύμωρο, όμως ισχύει. Η ιστοσελίδα αποπνέει συνολικά μια αισθητική, όπως ακριβώς κάνει ένα χαρτί περιτυλίγματος, ένα λογότυπο, μια συσκευασία. Είναι η ηλεκτρονική εταιρική ταυτότητα ενός προϊόντος, μια υπηρεσίας. Αντανακλά το προφίλ, το ύφος, το αντικείμενο της επιχείρησης και προϊδεάζει. Τα πετυχημένα templates λειτουργούν όπως και τα πετυχημένα λογότυπα: αποκωδικοποιούν κι αποτυπώνουν εύκολα το brand στη συνείδηση του καταναλωτή.
Παρομοίως και τα εικαστικά, «εξηγούνται» από τον επισκέπτη και είτε έρχονται σε ισορροπία με το ασυνείδητο ταίριασμα που επιχειρεί ο εγκέφαλος, είτε τα απορρίπτει ως ασύνδετα. Παλ χρώματα, στρογγυλεμένες άκρες, μεγάλα εικονίδια, καθαρές, νοσταλγικές εικόνες μπορεί να σημαίνουν ένα κατάστημα παιδικών, μια brasserie ή delicatessen, ένα κατάστημα με wallpapers. Ένα πυκνοκατοικημένο template, με στοιχισμένα, αυστηρά εικονίδια, συμβατικές, λογικές εικόνες και μικρότερη γραμματοσειρά, μπορεί να αντιστοιχούν σε έναν τραπεζικό οργανισμό, έναν ελεγκτικό/φοροτεχνικό όμιλο ή μια ασφαλιστική εταιρεία.
Είναι λοιπόν μείζονος σημασίας, η σωστή επιλογή του εικαστικού σε σχέση με το αντικείμενο που πραγματεύεται η ιστοσελίδα. Όπως και το να μην επιβληθεί το εικαστικό επάνω στη ουσία, το περιεχόμενο του site. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον το design ενός template είναι για παράδειγμα στενόμακρο κι επιβάλλει λεπτού πάχους, διακριτικά εικονίδια, παρομοίως και ο χώρος των κειμένων θα είναι περιορισμένος και η ίδια η γραμματοσειρά λεπτεπίλεπτη. Άρα επιβάλλεται τα κείμενα να είναι σύντομα. Ειδάλλως θα κουράσουν τον επισκέπτη, χωρίς καν να τα διαβάσει ποτέ! Άρα, γιατί να έχεις κείμενα;
Θεωρώ απαράδεκτη την τακτική ορισμένων web designers αλλά και προγραμματιστών, οι οποίοι στην προσπάθειά τους να δημιουργήσουν minimal αποτελέσματα, χρησιμοποιούν λεπτή και μικρή γραμματοσειρά, καμουφλάροντάς την ως κάτι μοντέρνο. Μέγα λάθος και απόλυτα αντιαισθητική επιλογή. Είναι δυσάρεστο να θες να διαβάσεις κάτι και να μην μπορείς! Είναι αρνητικό ένα προϊόν να επιχειρεί να σε βγάλει βλάκα! Απλό Μάρκετινγκ.
Ως αντίβαρο του πιο πάνω θα παραδεχτώ το εξής: Όπως οι web designers δεν σκέφτονται αν ο χώρος εξυπηρετεί τη γραφή και όπως οι προγραμματιστές δεν αναλογίζονται αν ζημιώνουν το κείμενο, έτσι και οι κειμενογράφοι, συνήθως, δεν συνειδητοποιούμε ότι τυχόν μεγάλοι τίτλοι και τεράστιες κατηγορίες/υποκατηγορίες που δίνουμε, να υπερχειλίζουν στο συγκεκριμένο χώρο. Γι’αυτό καλό είναι ως κειμενογράφοι να μπαίνουμε με προσοχή και διαύγεια σε τεχνικά χωράφια, με την έννοια της γνώσης και της πρόληψης.
Στην αναζήτηση για το τέλειο εικαστικό του σάιτ μας όσον αφορά την κειμενογραφία, λαμβάνουμε υπόψη τόσο το χώρο που δίνεται για κείμενα όσο και το μέγεθος της γραμματοσειράς που μας επιτρέπεται να χρησιμοποιήσουμε. Για να έχουμε αρμονία, ισορροπία, ένα ευχάριστο οπτικά αποτέλεσμα και σωστό εμπορικά: Σκοπός μας είναι να επικοινωνήσουμε τις υπηρεσίες μας, να γίνουμε εύκολα και άμεσα αντιληπτοί, προσεγγίσιμοι, ελκυστικοί, απαραίτητοι και να δείξουμε αξιοπιστία. Άρα, επιλέγουμε ένα template που να παραχωρεί άνετο χώρο για τα κείμενά μας, λαμβάνοντας υπόψη ότι θα χρησιμοποιήσουμε ευανάγνωστη, στρογγυλοποιημένη, μεγάλη γραμματοσειρά. Άλλωστε κανείς δεν αναγγέλλει το νέο του κατάστημα με ένα πανό-νάνο! Τα κείμενά σας εδώ, είναι τα μπαλόνια, τα κομφετί, οι γιρλάντες, το μεγάλο, ξεκάθαρο πανό που διαφημίζει κάθε μέρα ότι «Ανοίξαμε!».
(Πηγή φωτογραφίας: gorilla-ink.deviantart.com)