Δεν θα ξεχάσω ποτέ το τρελό καψόνι στο οποίο με υπέβαλλε ο προγραμματιστής πελάτη μου. Ούτε λίγο ούτε πολύ, με πίεσε να του γράψω keywords (meta-tag) για κάθε μία σελίδα κειμένου του site, ακόμη και για την… φόρμα επικοινωνίας! Είναι παρανοϊκό, το ξέρω. Και πιο τρελό και παρανοϊκό ίσως, το ότι το έκανα για να αποφύγω όλη την γκρίνια και τον διαπληκτισμό και φυσικά, για να μη νομίσει ο πελάτης μου ότι το αποφεύγω.

Η «αιτιολογία» για τούτη την απαίτηση του προγραμματιστή ήταν ότι: «Ε, αφού έχει προβλέψει το WordPress χώρο για keywords, πρέπει να τον γεμίσουμε». Μεταξύ μας, το πραγματικό «κουμπί»/απειλή που μου πάτησε ο εν λόγω προγραμματιστής ήταν η επόμενη ατάκα: «Αν δεν μου τα δώσεις εσύ, θα τα κάνω μόνος μου!». Και κάπως έτσι, τα έκανα ΦΥΣΙΚΑ εγώ. Έχω ένα θέμα με τις ολοκληρωμένες δουλειές. Και ήξερα πολύ καλά ότι δεν θα τα έκανε καλύτερα από μένα.

Σε κάθε περίπτωση, ο συγκεκριμένος νεαρός υποστήριζε ότι τα keywords meta-tag είναι εξίσου σημαντικά με το title και description meta-tag κι ότι διάβασε μάλιστα σχετικό άρθρο. Ήταν η τέλεια αφορμή για να ξεσκονίσω πρόσφατες και παλιότερες δημοσιεύσεις και να προσπαθήσω να εντοπίσω τι λέει η ίδια η google!

Στο video που μοιράζομαι μιλά ο Matt Cutts, Google Software Engineer. Η ερώτηση είναι: «Does Google use the “keywords” meta tag?». Δηλαδή, αν η ίδια η google χρησιμοποιεί τα “keywords” meta tag. Και η απάντηση αποστομωτική: «Too many people have spammed that too much. We really just don’t use this information at all». Ήτοι: «Έχει γίνει κατάχρηση των συγκεκριμένων meta. Στην πραγματικότητα δε χρησιμοποιούμε καθόλου τις συγκεκριμένες πληροφορίες». Βεβαίως ο εν λόγω μηχανικός λογισμικού της google λέει κι άλλα πράγματα κι αναλύει και το γιατί αποφάσισε κάτι τέτοιο ο κολοσσός, χρησιμοποιώντας παράδειγμα.

Για να συνοψίσω και να προσθέσω κι άλλες πληροφορίες που βρήκα επ’αυτού στο διαδίκτυο:

Είναι θέμα δεκαετίας τελικά!

Τα meta-tags (στα οποία δεν ανήκουν μόνο τα keywords ή το description φυσικά), αναπτύχθηκαν τη δεκαετία του ’90. Η ουσιαστική τους χρήση ήταν να βοηθήσουν στο ολοένα κι αυξανόμενο διαδίκτυο που άρχιζε να υπερχειλίζει από ιστοσελίδες. Μέχρι εδώ όλα καλά. Στα τέλη του ’90 πολλοί webmasters και ειδικά οι διαχειριστές sites με υλικό ακατάλληλο για ανηλίκους, έκαναν υπέρ-χρήση των meta-tags, ώστε να εμφανιστούν οι webpages τους σε περισσότερες αναζητήσεις. Αποτέλεσμα ήταν οι λέξεις-κλειδιά που χρησιμοποιούσαν, τα keywords meta-tag, να είναι άσχετα με το περιεχόμενο της ίδιας της ιστοσελίδας.

Αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο οι μεγάλες μηχανές αναζήτησης έπαψαν να χρησιμοποιούν σαν κύριο μέσο κατάταξης των ιστοσελίδων τα meta-tags!

Συγκεκριμένα, τα keywords έχουν τη χρησιμότητα ότι περιγράφουν με λέξεις-κλειδιά, με όρους, μονολεκτικά κυρίως ή με συνδυασμούς 2 λέξεων, το περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας. Οι λέξεις που ανήκουν στην κατηγορία των keywords meta-tag είναι συνώνυμες ή έχουν κάποια κοινά. Ακριβώς όμως επειδή, όπως εξηγεί στο video με το παράδειγμα ο μηχανικός λογισμικού της google, κάθε webmaster μπορεί να βάλει πάνω στο site του ό,τι λέξη θέλει, χωρίς αυτή να ανταποκρίνεται κατ’ανάγκη στην πραγματικότητα και το περιεχόμενο της webpage, η google σταμάτησε να διαβάζει τα keywords!

Ίσως μελλοντικά, όπως διάβασα σε κάποιο άρθρο, να αρχίσουν να παίζουν κάποιο ρόλο ξανά τα keywords, αλλά όχι στη μορφή που είναι τώρα. Επίσης, τα keywords δίνουν στο… πιάτο το site σου στον ανταγωνιστή. Φυσικά αν ο προγραμματιστής είναι γάτα, θα αντιληφθεί έτσι κι αλλιώς το πού στοχεύεις. Τα keywords όμως, από τη στιγμή που είναι εμφανή, σερβίρουν συγκεντρωμένους όλους τους όρους τους οποίους έχεις βάλει στο μάτι! Είναι κι αυτό ένα τριτεύον επιχείρημα.

(Πηγή φωτογραφίας: aew.deviantart.com)